Speldesign #4

Hej, nu tänker jag skriva lite om en artefakt jag arbetat på. Denna vecka har jag specifikt arbetat på en meny. Jag tog på mig detta för jag hade en idé om hur man skulle kunna göra. Jag testade min idé och den funkade fin fint. Jag gjorde med hjälp av programmet vi jobbar med (Visual Studio) att jag skrev fram tre olika texter. En för vardera alternativ.

Som alternativ har vi: Featured image

– Start Game

– Options

– Exit

Det är ganska uppenbart vad dom gör men tänker ändå snabbt gå igenom dom.

Start Game – sätter igång själva spelet.

Options – har ingen direkt funktion utan är ännu ett arbete pågående. I Options är det meningen att man skall kunna höja och sänka volymen och om jag hinner skulle jag kunna lägga in ett alternativ som gör att man får välja mellan fullscreen eller windowed. Vissa människor föredrar windowed så tänkte att det vore snällt att lägga till det som ett alternativ.

Exit – stänger bara av programmet.

Hur jag gjorde var att jag skrev ut tre olika texter som jag placerade uppe till vänster som skulle representera de olika valen. Sedan skapar jag en liten gul pekare för att visa användaren vart den befinner sig. Jag gjorde den gul för att den skulle sticka ut lite från resten vilket skulle göra det tydligare för en användare att använda sig av menyn.

Jag försökte experimentera med att även lägga till en triangel till höger om fyrkanten så den skulle se ut som en pil, men stötte på ett problem. Det blev en pil när man startade upp spelet men om spelaren förlorade och kom tillbaka till menyn så vred sig allt av någon mystisk anledning jag inte känner till. Så jag gav upp idén om att ha en pil och körde på att ha en liten fyrkant istället.

Hur menyn fungerar är att fyrkanten jag skrev om tidigare kan gå mellan tre olika värden. I detta fall kan kan vi kalla dom ” 1, 2, 3″. Därefter kunde jag bara skriva koden så att dom olika värden fick beteenden.

Alternativ nummer 1 fick vara att man gick vidare till nästa scen. I detta fall var det att den gick vidare till spel-scenen.

Alternativ nummer 2 har som sagt inget direkt beteende. Så den ligger bara där för att se fin nu.

Alternativ nummer 3 så stänger man av hela programmet.

Så egentligen har inte den lilla fyrkanten något att göra med själva texten. Jag gjorde så här för jag hade en idé om att man kunde göra så. Det finns säkert smidigare sätt att lösa det på men detta fungerade så körde på det.

En tanke på “Speldesign #4

  1. Hej Folke!
    Jag har läst din blogg och tycker den är väl utförd. Du förklarar vad du gör på ett lätt sätt så att de som inte förstår sig på kod kan läsa den. Det finns inte mycket att kommentera på eftersom menyn inte innehåller mycket som behöver förklaring. Start och Exit är uppenbara men Options behöver inte så mycket förklaring på vad den gör heller. Kanske att jag skulle vilja veta mer om varför ni väljer att ha med just Audio-alternativ. Och inte något annat men det verkar ändå uppenbart.

    Pilen blev intressant eftersom du hade problem med den, det hade varit kul att veta vad det var som orsakade problemet.

    Värdena du tilldelar till pilen hade kanske behövt lite mer förklaring, som du beskrev det låter det bara som att spelaren klickar på en knapp på tangentbordet och sen får pilen ett värde beroende på det. Men enligt bilden verkar det vara baserat på vart den befinner sig på skärmen. Jag antar att den styrs med piltangenterna och sedan klickar man på Enter för att den ska få ett värde beroende på vilken ”knapp” den står bredvid. Det är nog det jag kan ”kritisera” med ditt inlägg, lite missledande förklaringar.

    Annars var det en väldigt bra text, bra gjort!

    Gilla

Lämna en kommentar